فکر نمی کنم کسی حاضر به فروش آرشیوش باشد چون ارزش آرشیو به پول نیست اگر هم قرار باشد آرشیوم در اختیار بقیه قرار گیرد مطمئنا به صورت اهدایی و هدیه خواهد بود نه فروش!!!!!!!!!!!!!!
باید دقت کنم که زیاد به دوستان اطمینان نکنم
کنسرت احسان خواجه امیری ( تالار کشور آذر 86)
این کنسرت نشان داد احسان هم اکنون در داخل کشور حرف اول را می زند پس از آلبوم بی نظیر سلام آخر این کنسرت با شکوه و دیدنی بسیار دلچسب و دیدنی است
اولین صحبتی که راجع به این کنسرت می خواهم بگویم راجع به نوازنده هاست که واقعا کارشان را به نحو احسن ارائه دادند مخصوصا مهران سراجیان علی ثابت زایا سلیمان و میثم مروستی که واقعا این کنسرت را به قول معروف نورانی نمودند نوازنده ها واقعا فوق العاده بودند و دستشان درد نکند اجراهای میثم مروستی با ویولن و سه تار و سنتور نشان داد او چقدر به کارش مسلط است و خیلی عجیب نیست لقب بهترین نوازنده ایران را به او بدهیم همانطور که می دانید نه تنها هنرمندان داخل بلکه هنرمندان بزرگ خارج از ایران هم خواستار همکاری با این جوان هنرمند و خلاق هستند عمرش طولانی باد خدا این استعدادهارو واسه ایران حفظ کند
آثار ارائه شده در این کنسرت عبارتند از : برای آخرین بار – خیال تو – باور نمی کنم – میوه ممنوعه-انگار نه انگار- سایه به سایه- شهزاده – تمومش کن – فصل بارونی – غریبانه – سلام آخر و پرنده
که جمعا 12 کار بود که همگی خیلی خوب اجرا شدند
در مورد تنظیم قطعات که بر عهده علی ثابت بود بعضی قطعه ها بسیار خوب تنظیم شده بودند حتی از اصل هم بهتر بودند گرچه در بعضی موارد سازبندی ها می توانست یونیک تر باشد
نکته جالب در این کنسرت اعتماد به نفس بالای احسان خواجه امیری از ابتدا تا انتها بود اجراهایش هم همه بی نقص بود و هیچ مشکلی نداشت یک نت هم خارج نشد
در مورد اجراهای آار دوست دارم تک تک صحبت کنم
برای آخرین بار : تحریر روی برای اولین بار نکته درخشان اجرای احسان در این اثر بود که دقیقا در همان گام اصلی بود که واقعا جای تحسین دارد
خیال تو : اجرای احسان در آلبوم قوی تر است منتها چون کنسرت است و اجرای زنده به نظر من هم سر ضرب پیش رفتن برای تماشاچی جذاب تر است
باور نمی کنم : اجرا باز در همان گام اصلی خودش بود در آلبوم تحریر روی باور نمی کنم سریعتر و قوی تر است ولی خب ریسک بیشتری هم دارد اما در سایر موارد احسان کم نگذاشت
میوه ممنوعه : این اجرا را من از آلبوم بسیار بیشتر پسندیدم تحریر ها بیشتر سریعتر قویتر و بهتر بود و واقعا تنظیم اثر هم دلنشین تر بود بسیار زیبا بود تک نوازی ابتدایی میثم مروستی هم در زیبایی کار بی تاثیر نبود
انگار نه انگار : من زیاد موافق نیستم احسان این گونه آهنگها را بخواند چون قدرت صدایش را آن چنان نشان نمی دهد اگرچه شعر قشنگی از دکتر یداللهی دارد که بی شک بهترین ترانه سرای داخل ایران است
سایه به سایه:بسیار دلنشین بود این آهنگ واقعا با احساس است اهنگسازی و تنظیم بی نظیری دارد ترانه اش هم که از اهورا ایمان است احسان اجرایش در این اثر زیاد با آلبوم متفاوت نیست همانگونه زیبا فقط جای برخی تحریرهارا عوض کرده است
شهزاده : من این کار را زیاد دوست ندارم به نظرم به صدای احسان اصلا نمی خورد این اهنگ به نظرم با صدای ایرج بیشتر مچ است
تمومش کن : این ترانه هم تقریبا مثل آلبوم اجرا شده ترانه خیلی قشنگی از افشین یداللهی فقط یه مشکلی هست بعد از اما نبودیم در ابتدای آهنگ ریتم خیلی سریع شروع می شود و یکباره فروکش می کند ( پیش می آید دیگه)
این نوع اهنگها بهترین اهنگ برای صدای احسان است و احسان به بهترین شکل می تواند آنها را اجرا کند مثالش هم : خیال –لبخند اجباری و.. . هر کاری که اول آرو شروع میشه و یهو اوج می گیره
غریبانه : اجرای آلبومی این ترانه به نظرم دیگه هیچ وقت تکرار نمیشود احساسی که در صدای ان موقع احسان وجود داشت واقعا بی نظیر است در ضمن تکنیک اجرای آلبومی هم قوی تر است تحریر روی ( ما شدن – شکسته بودند- بیدارم ) در بیشتر شدن حس اهنگ خیلی کمک می کردن نمی دانم چرا احسان نوع تحریرها رو عوض کرده درسته این نوع تحریر شاید حرفه ای تر سرعتر و قوی تر باشد ولی به این اهنگ همان تحریر ها می خورد
فصل بارونی: بسیار جذاب بود خیلی عالی بود واقعا از پر شور ترین و بهترین اجراها بود وخیلی به حضار حال داد همکاری مهران سراجیان و میثم مروستی دیدنی بود واقعا خیلی پر هیجان بود
سلام آخر :ابتدای آهنگ با فلوت مهران سراجیان و ان ویبره های بی نظیرش با فلوت بسیار جالب بود البته اجرای آلبوم بسیار قوی تر و احساسی تر بود ولی این اجرا هم معقول و زیبا بود قسمت اوج آهنگ متفاوت اجرا شد بیشتر به قول معروف چهچه زد !!!!!!!! کار خودش رو آسون کرد و تحریرهای فوق العاده شب شکسته – ای مانده بی من را ادا نکرد در حقیقت محافظه کاری کرد سه تار مروستی فوق العاده بود زیر صدای احسان
پرنده : از کارهای استاد ایرج که احسان خوب شروع کرد و جلو رفت و تحریر روی ( اگه بهارم) سالن را به وجد می آورد اجرا خیلی خوب بود
فقط یک نکته راجع به اجرای احسان که کمی آزار دهنده است استرس بیش از حد احسان روی حرف ( ت) می باشد که زیاد گوش نواز نیست امیدوارم احسان این مشکل را برطرف کند
واقعا احسان خواجه امیری و محمد اصفهانی در ایران الان با اختلافی بسیار زیاد با افراد دیگر هستند افرادی که خودشان را گم کرده اند و عقده های روانی خود را سر اموات آن هم کسانی که به گردن موسیقی ایران حق دارند خالی می کنند کسانی که با بازخوانی ضعیف و سخیف آثار قدیمی نشان دادند که در کجای کار هستند ! اصلا حرف زدن راجع به این عده گرگ صفت از دماغ فیل افتاده درست نیست امیدوارم پست خوبی باشد
اجرا در استودیو
همیشه برای هواداران یک خواننده جالب بوده که آهنگی را که خواننده ی مورد علاقه اش خوانده آن را چند بار در استودیو خوانده است؟ یا آرزو دارند روزی در استودیو هنگام ضبط یک آهنگ در کنار خواننده مورد علاقه شان باشند
امروز می خواهم این موضوع را بررسی کنم که خوانندگان ما چه مقدار توانایی در این زمینه دارند و با توجه به روایات و مستندات این صحبت ها را خواهم کرد
اگر بخواهم از قدیمی تر ها و اولی ها شروع کنم ما در گذشته در دوران های مختلف خوانندگان خوب بسیاری داشته ایم مثل اقبال السلطان . حسین طاهرزاده.و... کمی بعد تر
قمر الملوک وزیری.جواد بدیع زاده
مدتی بعدتر خوانندگانی مانند پروین دلکش الهه مرضیه بنان قوامی ویگن .کمی بعدتر
ایرج گلپا محمدرضا شجریان مهستی هایده حمیرا کوروس سرهنگ زاده سیمین غانم پوران عارف و..
مدتی بعدتر خوانندگانی مانند ابی داریوش گوگوش ستار لیلا فروهر مازیار فریدون فروغی فرهاد شاهرخ و...
بعد از انقلاب هم خوانندگانی مانند علیرضا افتخاری معین شهرام ناظری حسام الدین سراج
کمی بعدتر محمد اصفهانی امید مانی رهنما منصور همایون شجریان علیرضا قربانی جهان پویا احسان خواجه امیری و... آمدند که هر کدام جایگاه خاص خود را پیدا کردند
البته مطمئنا خیل زیادی از خوانندگان هم از قلم افتادند که به علت فراموشی است !!! و ممنون اگر دوستان یاد آوری نمایند . البته باید یاد آور شد که خیلی از این افراد در عمر هنری خود مجبور به ارائه آثاری شده اند که شاید دلخواه آنان نبوده ولی به لحاظ شرایط زندگی مجبور به این کار شده اند ولی مطمئنا همگی دارای صدای بی نظیری هستند که یک نعمت الهی می باشد
به گواه بسیاری از قدیمی ها مثل مرحوم تورج نگهبان و... در نسل گذشته از میان خانم ها ، خانم پوران بسیار با استعداد بوده و خیلی زود آهنگ را یاد می گرفته و به همین دلیل زیاد وقت استودیو را نمی گرفته و بعد از ایشان هم اکثرا خانم الهه را تایید می کنند البته همه این بزرگان خواننده های بسیار خوبی هستند با استعداد فراوان ولی مهم در این بحث این است که کدام درست تر و راحت تر در استودیو اجرا می کرده چون معمولا خواننده های امروزی برای ضبط آهنگ گاهی می شود که یک هفته و یا حتی بیشتر هم طول می کشد!!!!!!!!!!
از میان آقایان هم در قبل از انقلاب به گواه بسیارانی از جمله مرحوم پرویز یاحقی بنان شجریان گلپا و ایرج واقعا در این قسمت اعجوبه ای بوده اند که واقعا بیخود نیست که الان جایگاهشان در موسیقی سنتی ما سوای بقیه است خاطراتی که آقای یاحقی در مورد اجرای ان افراد تعریف می کنند انسان را انگشت به دهان نگاه می دارد طوری که آرزو می کند کاش در یکی حضور داشت !!!!!!!
از خوانندگان بعد انقلاب هم به گواه بسیاری از آهنگسازان بزرگ از جمله جهانبخش پازوکی انوشیروان روحانی محمد حیدری صادق نوجوکی بیژن مرتضوی و افرادی که در استودیو شاهد اجرا بوده اند معین خواننده ای است که در استودیو واقعا غوغا می کند خیلی کم پیش آمده که معین آهنگی را بیش از یکبار بخواند وقتی نتیجه کا ر هم این است پس می توان به توانایی این خواننده پی برد
همچنین همایون شجریان و جهان و محمد اصفهانی هم از جمله این افراد توانا هستند که واقعا افرادی که با آنها سر ضبط بوده اند همیشه هیجانزده از استویدو بازگشته اند و بعد از اجرا کلی خاطرخواه و علاقمند آن خواننده شده اند
البته بسیاری از خواننده ها در طی سالها پیشرفت می کنند ازجمله ستار نازنین که خودش به این موضوع اعتراف کرده است