عنوان پایان نامه : |
کارشکنى هاى یهود در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) | |
پژوهشگر : |
على جدید بناب | |
مقطع تحصیلی : |
||
دانشگاه : |
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) | |
سال دفاع : |
1379 | |
استاد راهنما : |
حجّت الاسلام و المسلمین دکتر مؤدّب، سیدرضا | |
تعداد صفحات : |
232 | |
زبان : |
فارسی | |
کلید واژه : |
||
| ||
چکیده : |
||
در این تحقیق، کوشیده شده است، کارشکنى هاى یهود در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) بر اساس مستندان تفسیرى، قرآنى و گزارش هاى موثّق تاریخى بررسى شود; بنابراین در ارائه مطالب، از تفاسیر شیعه و سنّى استفاده شده است. پرسش اصلى این است که ابعاد کارشکنى هاى یهود در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله)چیست، و به تبع آن، چرا یهود در قرآن، سرزنش شده است؟ علّت کارشکنى هاى یهود و پیروى نکردن از پیامبر(صلى الله علیه وآله)چیست؟ رفتار پیامبر(صلى الله علیه وآله) با یهود چگونه بود؟بر این اساس، قلمروها، علل، پیامدهاى کارشکنى یهود و روش مواجهه پیامبر(صلى الله علیه وآله) با یهود بررسى، و قلمروها به شاخه سیاسى ـ نظامى، فرهنگى، اعتقادى و اقتصادى تقسیم، و مورد تحقیق قرار گرفته; سپس علّت ها و پیامدهاى ناشى از آن تحلیل و بررسى شده است. با تأمّل در تفسیر آیات و تتبّع در منابع تاریخى، روشن مى شود که یهود، داراى برخى رذایل نفسانى بودند که منحصر به فرد است; به ویژه علاقه شدید آن ها به مسائل مادّى و تعصّب خاص نژادى که سبب تمییز از سایر انسان ها مى شود. آنان براى رسیدن به مادیات و برترى نژادى، حاضرند بسیارى از ارزش هاى دینى خود را زیر پا بگذارند. اعتقاد به معاد در آن ها بسیار کمرنگ است یا اصلا وجود ندارد. از طرف دیگر، روحیه عناد و لجبازى در آن ها ریشه دوانده است; از این روى چون با وجود پیامبر(صلى الله علیه وآله) منافع دنیایى خود را در معرض خطر مى دیدند، با وى به مخالفت برخاستند.به نظر مى رسد با بررسى هاى به عمل آمده، از آن جا که رسول خدا(صلى الله علیه وآله)، پیامبر رحمت بوده است، به شیوه هاى مسالمت آمیز، آنان را به اسلام دعوت کرد; ولى به دلیل عناد و لجاجت شدید، کلام حق در آن ها کارساز نشد; به این جهت، خداوند متعالى، تنفّر و انزجار خویش را از قوم یهود براى پیامبرش اظهار داشت و فرمان جنگ را صادر کرد.رفتار شدید پیامبر(صلى الله علیه وآله) با یهود، امرى معقول است; زیرا چنین رفتارى بر اساس پیمان نامه اى بود که بین دو طرف منعقد شده بود و در صورت تعرّض و توطئه، پیامبر(صلى الله علیه وآله)مى توانست مردان آن ها را اعدام، و زنان و بچه هاى آنان را به اسارت بگیرد یا به مناطق دیگر تبعید کند. payambarazam.com/payannameh/Detail.asp?code=117 - 16k |